Miten saada asiakkaita?
Lue 7 tehokasta vinkkiä!
Artikkelin kirjoittaja Eljas Kontiainen on digitaalisen markkinoinnin ja myyntityön ammattilainen. Tässä artikkelissa kirjoittaja jakaa tehokkaita vinkkejä yrityksen asiakashankintaan.
Lue vinkit asiakashankintaan!
Uusien asiakkaiden hankkiminen on haaste, jonka lähes kaikki yritykset kohtaavat. Lue artikkelista vinkit tehokkaaseen asiakashankintaan – ilman pakkomyyntiä ja tuputtamista!
Asiakkaat mahdollistavat kasvun
Asiakkaat ovat keskeisessä roolissa, kun liiketoimintaa halutaan kasvattaa ja kehittää. Asiakashankinta on usein helpommin sanottu kuin tehty, mutta tämän artikkelin vinkkien avulla voit kehittää tehokkaita strategioita potentiaalisten asiakkaiden saavuttamiseen ja liiketoiminnan kasvattamiseen.
1. Tunne kohderyhmäsi
On kaiken A ja O tuntea oma kohderyhmä. Mikäli et ole vielä määritellyt selkeää kohderyhmää palvelullesi, niin se on tärkeä tehdä mahdollisimman pian. Kun tunnet kohderyhmäsi, niin pystyt tehokkaasti kohdentamaan palvelusi markkinointia ja puhuttelemaan kohderyhmääsi tehokkaasti. Kun tutustut kohderyhmääsi, niin pohdi kuinka palvelusi auttaa kohderyhmääsi.
Asiakaspersoonat auttavat tutustumaan kohderyhmään
.Asiakaspersoonien luominen on helppo ja tehokas tapa tutustua kohderyhmään ja
suunnitella omaa markkinointia. Asiakaspersoona auttaa sinua ymmärtämään mitä tavoitteita ja haasteita
asiakkaillasi on, joihin sinun palvelusi tarjoaa täsmäratkaisun.
Asiakaspersoona voi sisällyttää seuraavia tietoja
- Demografisia tekijöitä (ikä, sijainti, sukupuoli…)
- Mielenkiinnon kohteita
- Arvot ja uskomukset
- Mitä arvostavat palveluissa
- Mitä some -palveluita käyttävät
2. Kasvata näkyvyyttä
Ammattimainen ja laadukas verkkosivusto on yrityksesi tärkein käyntikortti ja parhaassa tapauksessa sivusto myy palveluasi vuorokauden ympäri.
Luonnollinen hakukonenäkyvyys varmistaa, että palvelustasi kiinnostuneet potentiaaliset asiakkaat löytävät palvelusi. Miten kasvattaa oman sivuston näkyvyyttä? Hakukoneoptimointi (SEO) on prosessi, jonka päämääränä on kasvattaa sivustosi näkyvyyttä hakutuloksissa. Hakukoneoptimointi mahdollistaa näkyvyyden pitkällä aikavälillä ja vähentää riippuvuutta
maksetusta mainonnasta. Hakukoneoptimointi on tehokas tapa hankkia asiakkaita, ja usein
SEO-projektit tarjoavat korkean tuottoasteen!
Tiesitkö että 18% paikallisista hauista johtaa ostotapahtumaan 24 tunnin sisällä?
Jos yrityksesi toimii tietyllä maantieteellisellä alueella, niin korkea näkyvyys
paikallisissa hakutuloksissa voi olla tehokas tapa hankkia asiakkaita.
Lue kirjoitus paikallisen hakukonenäkyvyyden kasvattamisesta!
3. Hyödynnä SOMEN voimaa
Sosiaalinen media on tänä päivänä tärkeä työkalu ja laadukkaalla sometilillä voit saada
paljon orgaanista näkyvyyttä palvelullesi.
Kaikkialla ei tarvitse olla läsnä ja valitse palvelusi kannalta keskeisimmät kanavat.
On parempi hoitaa 1-2 sosiaalisen median kanavaa hyvin, kuin olla joka paikassa
puolivaloilla mukana. Pohdi missä kanavissa kohdeyleisösi viettää aikaa, ja minne voit
julkaista näköistäsi sisältöä.
Sosiaalisen median kanavissa voit hyödyntää tehokkaasti myös maksettua mainontaa.
Meta (Instagram & Facebook), LinkedIn ja TikTok ovat esimerkkejä sosiaalisen median
palveluista, joiden avulla voit helposti kohdentaa mainontaa ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.
Älä aliarvioi omaa henkilökohtaista profiiliasi. Vaikka olisit aktiivinen ainoastaan Facebookissa
ja sinulla on 50 kaveria, niin silti voit löytää uusia asiakkaita profiilisi avulla.
Kun kerrot palveluistasi omalla tililläsi, niin joku kavereistasi voi tuntea jonku kenelle sinun
palveluista voi olla hyötyä!
Vinkki! Yritykselle blogi voi olla tehokas tapa kasvattaa luottamusta ja asiantuntijabrändiä.
4. Verkostoidu
Verkostoitumalla löydät potentiaalisia yhteistyökumppaneita ja asiakkaita. Uuden tuttavuuden ei tarvitse aina olla potentiaalinen asiakas.
Digitaalisella aikakaudella LinkedIn on erinomainen työkalu verkostoitumiseen. Lähetä rohkeasti verkostoitumiskutsuja mielenkiintoisille henkilöille ja lähetä samalla viesti, jossa kerrot hieman itsestäsi.
Seuraa mitä tapahtumia alueellasi on. Ympäri Suomen järjestetään erilaisia kuluttujille ja yrittäjille suunnattuja tapahtumia, missä voit löytää uusia asiakkaita ja henkilöitä verkostoosi. Tuntemattomille jutteleminen ei aina ole meidän suomalaisten lempipuuhaa, mutta usein poistuminen mukavuusalueelta johtaa hyviin tuloksiin!
Vinkki: Liity oman alan Facebook tai LinkedIn ryhmiin. Ryhmissä usein tiedotetaan alan tulevista
verkostoitumistapahtumista. Myös Suomen yrittäjät järjestää säännöllisesti tapahtumia, ja
tuleviin tapahtumiin voit tutustua Suomen yrittäjien kotisivuilla.
5. Pyydä arvosteluja ja hyödynnä referenssejä
Tyytyväinen asiakas on paras mainos palvelullesi. Pyydä aktiivisesti Google -arvosteluja tyytyväisiltä asiakkailtasi. Jos et ole vielä tehnyt tai optimoinut Google yritysprofiilia, niin lue artikkeli yritysprofiilin optimoinnista! Hyvät arvostelut kasvattavat yrityksesi näkyvyyttä paikallisissa hakutuloksissa ja herättävät luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa.
Referenssit kannattaa tuoda ylpeästi esille. Asiakaskertomus ja referenssi kotisivuilla
herättää luottamusta potentiaalisessa asiakkaassa. Etenkin uusille yrityksille referenssit ovat kultaakin arvokkaampia. Yritystoiminnan alkutaipaleella voit hankkia referenssiasiakkaita, jolloin pääset näyttämään osaamisesi tositoimissa! Samalla asiakkaasi voi saada palvelun halvemmalla ja kaikki hyötyvät.
6. Vanha kunnon puskaradio
Puskaradio on markkinointikanava joka on toiminut tuhansia vuosia, ja tulee toimimaan jatkossakin! Tähän markkinointikanavaan luottivat viinikauppiaat antiikin Kreikassa ja puskaradio toimii myös digitaalisessa ympäristössä.
Kun tarjoat parasta mahdollista palvelua, niin asiakkaasi suosittelevat sinua omalle verkostolleen. Tämä kanava voi osoittautua yllättävän tehokkaaksi!
7. Lähesty suoraan asiakkaita
Tämä voi usealle tarkoittaa poistumista mukavuusalueelta. Asiakkaita voidaan onneksi lähestyä helposti ilman tuputtamista. Puhelut, sähköpostit ja viestit eri somepalveluissa ovat edelleen relevantteja tapoja lähestyä potentiaalisia asiakkaita.
Älä ylimyy ensimmäisessä yhteydenotossa. Voit ottaa potentiaaliseen asiakkaaseen yhteyttä
vapaamuotoisesti esitellen itsesi ja samalla jonkin vinkin miten asiakas voi esimerkiksi
kehittää omaa liiketoimintaansa. Voit tarjota asiakkaalle aitoa arvoa jo ensimmäisellä
yhteydenotolla ja tällä voit laskea asiakkaan kynnystä asioida kanssasi.
Pyri kuitenkin määrätietoisesti edistämään kauppaa ja sopimaan mahdollisuuden tullen
esimerkiksi tapaamisen asiakkaan kanssa.
Ole ripeä toimissa ja kärsivällinen tuloksissa
Asiakkaiden hankkiminen voi ajoittain viedä aikaa, ja asiakashankinta vaatii pitkäjänteistä työskentelyä. Voit asettaa itsellesi sopivia tavoitteita, ja välitavoitteita. Voit ottaa tavoitteeksi tehdä esimerkiksi 5 tarjousta viikossa, tai verkostoitua joka viikko uuden henkilön kanssa. Sopivat tavoitteet vaihtelevat myytävän palvelun ja tuotteen mukaan, joten räätälöi tavoitteet juuri sinun liiketoimintaasi sopiviksi. Hyvä tavoite rajattu, mitattavissa, relevantti ja aikaan sidottu.
Toivottavasti näistä vinkeistä on sinulle hyötyä uusien asiakkaiden hankkimisessa!
Haluatko hankkia asiakkaita tehokkaasti?
Nopea, turvallinen ja arvokasta sisältöä sisältävä verkkosivusto kasvattaa näkyvyyttäsi ja edistää myyntiä tehokkaasi.
Toptulos on hakukoneoptimoinnin ammattilainen, joka auttaa sinua hankkimaan asiakkaita ja kasvattamaan myyntiä tehokkaasti. Varaa maksuton (45min) strategiapalaveri ja kerron mielelläni lisää kuinka hakukoneoptimointi voi auttaa sinua viemään liiketoiminnan seuraavalle tasolle.