Toptulos seo-blogi

Paikallinen hakukoneoptimointi – kattava opas sivustosi
näkyvyyden parantamiseen

Kasvata näkyvyyttä

Paikallinen hakukoneoptimointi kasvattaa yrityksesi hakukonenäkyvyyttä tietyllä maantieteellisellä alueella ja paikallisilla avainsanoilla.

Hanki uusia asiakkaita ja edistä myyntiä

Korkea näkyvyys paikallisissa hakutuloksissa voi auttaa sinua houkuttelemaan uusia asiakkaita ja edistämään myyntiä!

Kattava opas näkyvyyden parantamiseen

Tässä blogikirjoituksessa käsitellään kattavasti toimenpiteitä, joilla sinä voit kasvattaa yrityksesi näkyvyyttä paikallisissa hakutuloksissa!

Mitä paikallinen hakukoneoptimointi on?

Paikallinen hakukoneoptimointi (Local SEO) viittaa toimenpiteisiin, jotka auttavat verkkosivustoa näkymään korkeammilla sijoituksilla paikallisissa hakutuloksissa. Paikallinen hakukoneoptimointi on erityisen tärkeää yrityksille, jotka palvelevat tietyllä maantieteellisellä alueella.

Paikallinen hakukoneoptimointi on erittäin tehokas tapa kasvattaa näkyvyyttä, ja edistää palvelusi myyntiä.
Paikallisesta hakukoneoptimoinnista voivat hyötyä kaikki toimijat, jotka ovat vuorovaikutuksessa, tai palvelevat asiakkaitaan tietyllä maantieteellisellä alueella.

Tässä artikkelissa käsitellään kattavasti toimenpiteitä, joiden avulla voit kasvattaa näkyvyyttäsi paikallisissa hakutuloksissa!

  • Ravintolat ja baarit
  • Asianajotoimistot
  • Rakennusurakoitsijat
  • Putki- ja sähköasentajat
  • Hammaslääkärit ja lääkäriasemat
  • Kivijalkaliikkeet
  • Kaupat ja marketit
  • Parturit, kampaajat ja muut kauneusalan ammattilaiset
  • Paikalliset voittoa tavoittelemattomat järjestöt
  • Kahvilat
  • Paikalliset markkinointitoimistot
  • Konsultit
  • Museot
  • Autokaupat ja autovuokraamot
  • Valokuvaajat
  • Oppilaitokset
  • Ihan kaikki yritykset, jotka haluavat tulla löydetyksi!

Paikalliset hakutulokset tilastoina

500%

40% paikallisen hakukoneoptimoinnin kampanjoista saavuttaa jopa 500% tuottoasteen (ROI).

46%

Kaikista hakujen hakutuloksista on paikallisia hakutuloksia.

76%

Asioi yrityksssä päivän sisällä haun jälkeen.

Paikallisen hakukoneoptimoinnin hyödyt

  1. Lisää Näkyvyyttä: Paikallinen SEO auttaa yritystäsi kasvattamaan digitaalista näkyvyyttä. Suosituimmilla paikallisilla avainsanoilla voi olla jopa tuhansia hakuja kuukausittain!
  2. Kustannustehokkuus: Kun sivustosi on korkealla paikallisissa hakutuloksissa, niin et ole riippuvainen maksetun mainonnan tuomasta näkyvyydestä. Voit siis käyttää resurssit mahdollisimman tehokkaasti!
  3. Laadukas liikenne sivustolle: Paikalliset hakutulokset ohjaavat sivustollesi henkilöitä jotka etsivät juuri sinun palveluitasi tai tuotteitasi.
  4. Kilpailuetu: Korkea sijoitus paikallisissa hakutuloksissa auttaa sinua erottautumaan kilpailijoista. Kokonaisvaltaisessa hakukoneoptimoinnissa ei kasvateta vain näkyvyyttä, sillä tavoitteena on myös saada kohderyhmäsi valitsemaan juuri sinun tarjoama palvelu.
  5. Luottamuksen ja uskottavuuden rakentaminen: Laadukas, nopea ja informatiivinen sivusto herättää luottamusta potentiaalisissa asiakkaissa. Kun sivustosi on hakutuloksissa korkealla, ja sivustosi palvelee kohderyhmäsi tarpeita, niin voit rakentaa luottamusta asiakaspolun kaikissa vaiheissa.

Mistä lähteä liikenteeseen?

Paikallisen hakukonenäkyvyyden kasvattaminen ei käy sormia napsauttamalla. Prosessi vie aikaa ja näkyviä tuloksia saavutetaan usein vasta kuukausien päästä sen jälkeen kun toimenpiteet on viety käytäntöön. Asian valoisa puoli on, että hyvin valituilla toimenpiteillä ja toimivalla prosessilla voidaan saavuttaa laadukkaita ja kestäviä tuloksia hakukoneissa.

Käymällä läpi tämän artikkelin tunnet keskeiset tekijät, jotka vaikuttavat näkyvyyteen paikallisissa hakutuloksissa . Tässä artikkelissa esitellään keskeisiä toimenpiteitä, joilla voit kohentaa sivustosi sijoituksia hakukoneissa!

Voittava Local SEO -strategia

Strategia on tärkeä osa hakukoneoptimointia. Ennen kuin lähdemme miettimään paikallisen hakukonenäkyvyyden kasvattamista, niin voimme miettiä onko se meille keskeinen prioriteetti. Joillakin toimialoilla paikallinen hakukonenäkyvyys ei ole relevanttia, kun taas toisilla toimialoilla se on äärimmäisen tärkeää.

Strategiaa laatiessa on tärkeä miettiä, että kenet haluan tavoittaa, mitä haluan kertoa ja miksi.

  1. Strategiassa on hyvä huomioida, että mille palveluille haluat lisää näkyvyyttä ja mitä haluat myydä enemmän.
    Ensin voit jäsennellä mitä palveluita yrityksesi tarjoaa. Esimerkiksi parturi-kampaamon palveluihin sisältyy palvelut ”hiustenleikkaus, hiustenvärjäys ja kampaukset”. Pohdi mitä asiakkaasi hakevat hakukoneista ja luo perustuksia avainsanatutkimukselle.
  2. Tutki sivustoasi, eli tee SEO-audit. Selvitä onko sivustollasi mahdollisesti teknisiä tai sisällöllisiä puutteita, jotka ovat korkeamman hakukonenäkyvyyden esteenä.
  3. Tutki kilpailijoiden avainsanoja, ja valitse avainsanat joilla haluat menestyä. Selvitä ketkä kilpailijoistasi menestyy niillä avainsanoilla, joilla sinä haluat menestyä. Kilpailijoilta voit oppia, sekä saada ideoita ja inspiraatiota, mutta älä ikinä never ever plagioi sisältöä kilpailijoiden sivuilta. Uniikin sisällön luominen voi olla vaivalloista, mutta pitkässä juoksussa se kannattaa!

    Työkalusuositus: Semrush (Keyword Magic Tool, Organic Traffic Insights)

    Kun olemme selvittäneet, että kenet haluamme tavoittaa, mitä haluamme myydä ja millä hakusanoilla haluamme menestyä, niin meillä on perustukset SEO-strategialle, jonka jälkeen voimme siirtyä seuraaviin vaiheisiin.

1. Google Business Profile

Google Business Profile (My Business) on loistava ja ilmainen työkalu, jonka avulla voit parantaa yrityksesi näkyvyyttä Googlen paikallisissa hakutuloksissa ja Google Mapsissa.

Business Profile on ”must have” paikallisessa hakukoneoptimoinnissa. Jos yritysprofiilia ei ole vielä luotu, taikka optimoitu niin voit lukea tämän artikkelin yritysprofiilin optimoinnista ja sen jälkeen jatkaa tämän artikkelin parissa.

Google My Business profiilin optimointi

2. Paikalliset avainsanat ja hakutermit

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa on tärkeä hyödyntää paikallisia hakusanoja.
Esimerkiksi ravintoloiden palveluita voidaan hakea paikallisesti hakutermeillä:
Karaoke Tampere
Edullinen lounas Kuopio
Paras sushi Helsinki
Pizza Kokkola

Hyödynnä palveluusi soveltuvia paikallisia avainsanoja. Palvelukohtaisilla ja kuvailevilla hakusanoilla (esim. paras tulinen ruoka Turku) voi olla vähemmän kuukausittaisia hakuja, mutta korkea näkyvyys tällaisilla avainsanoilla auttaa sinua tavoittamaan tehokkaasti sellaisia henkilöitä, jotka ovat jo valmiiksi kiinnostuneita palvelustasi.

Vinkki!
Usein asiakkaat voivat hakea palveluasi sellaisilla termeillä, joita et itse käytä palvelustasi.
Tutki avainsanoja avainsanatyökalujen kanssa ja selvitä millä termeillä kohderyhmäsi hakee palveluasi.

Työkalusuosituksia: Semrush Keyword Magic Tool, Mangools KWfinder

3. Backlinkit

Backlinkit ovat tärkeä osa myös paikallista hakukoneoptimointia. Linkit laadukkailta sivustoilta ovat kuin ääniä sinun sivustolle, jotka kertovat laadusta.

Paikallisessa hakukoneoptimoinnissa voit hankkia backlinkkejä mm.
– Varmistamalla että yrityksesi löytyy hakupalveluista
– Kirjoittamalla vieraskynäkirjoituksia eri sivustoille
– Pyytämällä mm. blogaajan arvostelemaan palvelusi
– Luomalla laadukasta ja relevanttia sisältöä palvelustasi

Laadukkaat backlinkit ovat keskeisessä roolissa paikallisen hakukonenäkyvyyden kasvattamisessa.

4. On-page ja tekninen SEO
paikallisessa hakukoneoptimoinnissa

Google suosittelee turvallisia, nopeita ja käyttäjäystävällisiä sivustoja, jotka sisältävät laadukasta sisältöä. Sivuston tekninen tila vaikuttaa hakukonenäkyvyyteen ja on tärkeä varmistaa, että keskeiset tekniset seikat ovat kunnossa.

Voimme helpottaa hakubottien työskentelyä muokkaamalla sivustomme sisältöä hakukoneystävälliseksi. Tähän sisältyy mm.
– Title (sivuston otsikko)
– Otsikot (H1, H2, H3… H6)
– Sisäiset linkit
– URL:it
– Alt-tekstit

Alla on vinkkejä siitä, kuinka muokkaat edellä mainittuja sivuston elementtejä paikallisen hakukonenäkyvyyden tukemiseksi.

1. Title
Sivun otsikko. Sisällytä Titleen sivun ensisijainen avainsana. Luo informatiivinen ja houkutteleva otsikko. Esimerkiksi kauneusalan yrittäjän sivuston Title voi olla:
Kauneushoitola Oulu | Yksilölliset kauneuspalvelut | Yritys X

Titlellä on tärkeä rooli, sillä juuri sivun title tulee näkyviin hakutuloksiin. Laadukas title kertoo sivun keskeisen sisällön ja houkuttelee asiakkaan vierailemaan sivustollasi.

2. Otsikot
Varmista että sivustollasi on vain yksi H1-otsikko. Ainoastaan yksi on hyvä määrä H1-otsikoille, kaikki muu on liikaa, tai liian vähän. H2-tason otsikoita voi olla enemmän, sekä H3-tason otsikoita ja niin edespäin.

Sisällytä keskeinen avainsana H1-otsikkoon. Voit käyttää H2-tason otsikoissa toissijaisia avainsanoja. Voit sisällyttää sivun pääavainsanan myös muihin alatason otsikkoihin. Varo ettet ylioptimoi käyttämällä avainsanoja liian montaa kertaa.

3. Sisäiset linkit
Sisäiset linkit auttavat hakukoneita ymmärtämään, että mitkä ovat keskeisiä sivuja sinun sivustollasi. Jos kerrot sisällöissä jostakin palvelusta, niin voit tehdä sisäisen linkityksen relevantille palvelusivulle.
Esimerkki:
”Toptulos tekee tuloksellista hakukoneoptimointia. Tutustu seo-paketteihin, joiden avulla sinun sivustosi voidaan nostaa hakutulosten kärkeen!”

4. URL:it
Sivun osoite, eli URL on tärkeä optimoida tukemaan hakukonenäkyvyyttä.
Esimerkiksi juurihoitoja esittelevä tuotesivu voidaan optimoida muotoon:
”www.hammaslaakari.fi/oikomishoidot-mikkeli”

Pidä URL mahdollisimman lyhyenä, sekä vältä ääkkösiä ja erottele sanat väliviivalla.

5. ALT-tekstit
Kuvien ALT-tekstit ovat tärkeitä paikallisen hakukoneoptimoinnin kannalta. Mikäli sivustollasi on kuvia, niin lisää niihin asianmukaiset ALT-tekstit, joihin on sisällytetty keskeinen avainsana. Jos oikomishoitoja käsittelevällä sivulla on kuva oikomishoidon tekemisestä, niin sopiva ALT-teksti voisi olla ”Hammaslääkäri Matti Meikäläinen toteuttaa oikomishoidot Mikkelissä laadukkaasti ja kivuttomasti!”

ALT-tekstien avulla parannetaan myös sivuston saavutettavuutta, sillä näytönlukijat lukevat ALT-tekstit näkörajoitteisille käyttäjille.

5. NAP-tiedot

Name, Address ja Phone, eli nimi, osoite ja puhelin!
Yrityksen yhteystietojen on tärkeä olla ajan tasalla Googlen yritysprofiilissa, sekä yrityksen nettisivuilla ja yrityshakemistoissa.

NAP-tiedot vaikuttavat paikallisiin hakutuloksiin, joten varmista että kaikki tiedot ovat ajan tasalla.

Nap-tiedot ovat tärkeä osa paikallista hakukoneoptimointia. Kuvitusgrafiikka.

6. Sisällöt paikallisen hakukonenäkyvyyden tukena

Sisällöt ovat esiintyneet jo useamman kerran tässä kirjoituksessa, eikä syyttä sillä sisällöt liittyvät useisiin hakukoneoptimoinnin osa-alueisiin.
Laadukkaiden sisältöjen avulla pystyt tavoittamaan asiakkaita ostopolun eri vaiheista, ja kasvattamaan näkyvyyttä useammilla hakusanoilla.

Laadukas sisältö on Googlen tärkeimpiä ”Ranking factoreita”, eli sijoituksiin vaikuttavia tekijöitä. Sisältöjen avulla pystyt kertomaan palvelustasi, kasvattamaan tietoutta, rakentamaan luottamusta ja sitouttamaan asiakkaat sinun palveluusi.

Vinkki!
Kaipaatko sisältöideoita, tai mietitkö mitä kysymyksiä asiakkailla on palvelustasi?
Tutki avainsanatyökalujen avulla, että mitä kysymyksiä palvelustasi esitetään.

Työkalusuositus: Answer The Public

7. Konversio-optimointi

Haluatko kasvattaa näkyvyyttä, lisätä nettiajanvarauksien määrää, tai kasvattaa myyntiä? Ota nämä asiat huomioon kun kehität sivustosi näkyvyyttä. Tutki onko halutut toiminnot tehty asiakkaille helpoksi?

Jos huomaat, että ajanvarauksen tekeminen on haastavaa, tai vaivalloista niin pyri korjaamaan nämä asiat. Tee yrityksesi kanssa asioiminen ja palvelusi ostaminen mahdollisimman helpoksi. Muista lisätä CTA, eli toimintakehote riittävän usein sivustolle ja näkyvästi (varo ettei käyttäjäkokemus heikkene).

Konversio-optimointi on tärkessä roolissa tulosten saavuttamiseksi. Kuvassa havainnollisava grafiikka konversiosta.

8. Muista mobiili!

Mobiiliystävällisyys on Googlen ”ranking factor” ja huomattava osa paikallisista hauista tehdään mobiililaitteelta. Huolehdi että sivustosi on skaalautuva ja toimii nopeasti myös mobiililaitteilla.

Voit tutkia sivustosi nopeutta ja käytettävyyttä Googlen ilmaisella Page Speed Insights työkalulla.

Mobiilin käyttäjäystävällisyys on tärkeä osa paikallista hakukoneoptimointia

Paikallinen hakukoneoptimointi on jatkuva prosessi

Loistavaa olet päässyt artikkelin loppuun!
Kun toteutat huolellisesti tällä sivulla suositeltuja toimenpiteitä, niin voit saavuttaa parempia tuloksia paikallisissa hakutuloksissa.

Hakukoneoptimointi ei ole toimenpide, vaan prosessi. Listalla esitellyt toimenpiteet voivat viedä aikaa, ja kaikkea ei ole pakko saada heti valmiiksi, vaan on hyvä priorisoida tekeminen tärkeimpiin asioihin.

Hakukoneoptimointi ei tule koskaan valmiiksi, vaan sitä tulee tehdä jatkuvasti. Kilpailijat kehittävät sivustojansa, algoritmit päivittyvät ja uudet tekniikat varmistavat, että tarvetta päivityksille tulee jatkuvasti. Tämän artikkelin toimenpiteiden avulla pääset pitkälle!

Nostetaan yrityksesi paikallisten hakutulosten top-tuloksiin!

Haluatko että ammattilainen ottaa tehtäväkseen sinun sivuston näkyvyyden paikallisissa hakutuloksissa?
Toptulos on huolellisesti hionut laadukkaan ja tuloksellisen hakukoneoptimoinnin prosessin näkyvyyden kasvattamiseksi.

Tarjoan projekteja, jotka keskittyvät näkyvyyden kasvattamiseen paikallisissa hakutuloksissa. Voit tutustua hinnoitteluun SEO-paketit sivulla.

Varaa maksuton strategiapalaveri, tai jätä viesti saadaksesi lisää tietoa yrityksesi nykyisestä hakukonenäkyvyydesä ja suositelluista toimenpiteistä näkyvyyden kasvattamiseksi!

Local SEO -paketti sisältää

  • Voittava Local SEO strategia
  • Google Business Profile optimointi
  • Analyysi sivuston ja paikallisen hakukonenäkyvyyden nykytilasta
  • Avainsanatutkimus paikallisille avainsanoille
  • Sisältöehdotukset näkyvyyden kasvattamiseksi
  • Suositellut tekniset toimenpiteet
  • Sähköpostituki projektin läpi
  • Loppupalaveri projektin läpikäymiseksi

Ota yhteyttä!

Onko sinulla kysymyksiä paikallisessa hakukoneoptimoinnissa, tai haluatko keskustella siitä, kuinka sinun yrityksesi näkyvyyttä voidaan parantaa paikallisissa hakutuloksissa?

Jätä viesti, niin palaan asiaan mahdollisimman pian!

Samankaltaiset artikkelit