1. Asiakaskeskeisyys
Tekoälyn tuottamat hakutulokset tulevat suosimaan sivustoja, jotka tarjoavat relevanttia tietoa ja hyvän käyttäjäkokemuksen asiakkaille.
2. Laadukkaan seo-optimoidun sisällön merkitys kasvaa
Vuonna 2024 hakukoneet suosivat laadukasta ja informatiivista sisältöä, joka on kirjoitettu ihmiseltä ihmiselle – hakukoneet huomioiden.
3. Pitkäkestoiset hyödyt
Hakukoneoptimointi ei ole ainoastaan vuoden 2024 investointi, sillä hakukoneoptimoinnin avulla voit saada pysyviä tuloksia pitkälle tulevaisuuteen.
Hakukoneoptimointi vastaa vuoden 2024 trendeihin
Vuonna 2023 tekoäly oli keskeinen puheenaihe digitaalisen markkinoinnin kentällä – eikä syyttä. Markkinoille on tullut lukuisia eri AI-sovelluksia helpottamaan markkinointia, ja AI-pohjaiset ratkaisut tulevat kasvattamaan merkitystään eri alustojen hakutuloksissa. Tarkoittaako vuoden 2024 trendit sitä, että hakukoneoptimoinnin kirkkain liekki on hiipumaan päin? Päinvastoin! Hakukoneoptimointi tulee olemaan erinomainen sijoitus digitaaliseen näkyvyyteen vuonna 2024.
Tässä artikkelissa käsitellään hakukoneoptimoinnin hyötyjä asiakaskeskeisyyden, laadukkaan sisällön merkityksen, sekä pitkäkestoisten höytyjen kautta.
1. Asiakaskeskeisyys
Hakukoneoptimoinnissa ei räätälöidä sivuja pelkästään hakukoneita varten, vaan laadukkaassa hakukoneoptimoinnissa sivusto optimoidaan aina asiakasta varten.
Vuoden 2024 trendit tulevatkin suosimaan sivustoja, joiden kehitystyö tehdään asiakas keskiössä. Miksi?
Kuluttajien kiinnostus tekoälyn tuottamia hakutuloksia kohtaan on kasvusuuntaista, ja myös Google haluaa vastata tähän trendiin. Vuonna 2024 Google tekee yhden historiansa suurimmista päivityksistä, kun SGE (Search Generative Experience) tuodaan laajalti käyttöön. SGE tuo mukaan hakutuloksiin tekoälyn tuottamia tuloksia helpottamaan tiedon nopeaa löytymistä, sekä saamaan vastauksia monimutkaisempiin ja yksityiskohtaisempiin kysymyksiin. SGE:n suomenkielisen version julkaisuajankohdasta ei ole vielä tarkkaa tietoa, mutta SGE kertoo paljon siitä, kuinka hakukoneet tulevat lähitulevaisuudessa kehittymään.
Käyttäjäkokemus on ja tulee olemaan keskeisessä roolissa Googlen hakutuloksissa. Käyttäjäkokemuksen parantaminen tarkoittaa usein nopeampaa sivustoa, intuitiivisempaa navigointia, ja parempaa sisältöä, joten hakukoneoptimointi tekee yrityksesi näkyvimmästä käyntikortista helposti lähestyttävän ja tehokkaan äänitorven brändillesi.
Hakukoneoptimoinnin yksi päämäärä tulee olemaan oman sivuston saaminen mukaan tekoälyn tuottamiin hakutuloksiin. Google haluaa kehittää omaa palveluaan jatkuvasti siten, että sen käyttäjät löytävät helposti relevanttia sisältöä ja sivuston käyttäjäystävällisyydellä on tässä keskeinen osa.
Kun sivusto optimoidaan aina asiakasta varten, niin a) asiakas klikkaa sivustollesi jatkossakin ja b) sivustosi saa todennäköisemmin näkyvyyttä hakukoneiden kehittyessä.
Asiakaskeskeinen hakukoneoptimointi auttaa hakukonenäkyvyyden kasvattamisen lisäksi myös saavuttamaan halutut toimenpiteet (konversio) sivustolla, esimerkiksi uutiskirjeen tilaaminen tai ajanvaraus. Vuoden 2024 päivitykset tulevat varmasti tuomaan mielenkiintoisia mahdollisuuksia esimerkiksi verkkokauppojen omistajille.
2. Laadukkaan sisällön merkitys kasvaa
Laadukas sisältö tulee olemaan keskeinen teema hakukoneissa vuonna 2024. Moz.com sivuston verkkoartikkelissa SEO-ekspertti Aleyda Solis povaa, että vuonna 2024 tullaan näkemään päivityksiä, jotka tulevat suosimaan asiantuntijoiden tuottamia sisältöjä.
Tekoälystä on tullut erinomainen työkalu sisällöntuotantoon, mutta sisällöntuottajaksi tekoälyä ei toistaiseksi kannata palkata.
Lukuisat tekoälysovellukset mahdollistavat nopean sisällöntuotannon, mutta edelleen erottuvan, houkuttelevan ja puhuttelevan sisällön tuottamisessa ihminen on tekijä vailla vertaansa. Vuonna 2024 hakukoneissa tulee todennäköisesti menestymään laadukas ja informatiivinen sisältö, joka on kirjoitettu ihmiseltä ihmiselle – hakukoneet huomioiden.
Googlen E-E-A-T ohjeistusta noudattava alkuperäissisältö tulee olemaan tärkeä resurssi vuonna 2024, johon todella kannattaa satsata!
Tarvitsetko sivustollesi laadukasta SEO-optimoitua sisältöä? Tutustu tarkemmin seo-sisällöntuotantoon!
3. Pitkäkestoiset hyödyt
Hakukoneoptimointi on sijoitus markkinointiin, joka tuottaa tuloksia myös vuonna 2025. Hakukoneoptimoinnilla harvoin saadaan välittömiä tuloksia, mutta hakukoneoptimoinnin avulla saadut tulokset usein myös kestävät pidempään.
Laadukkaasti ja eettisesti tehty hakukoneoptimointi usein hyötyy uusista päivityksistä, sillä tuloksellisessa hakukoneoptimonnissa asiakas on keskiössä, ja samoin myös hakukoneet pyrkivät palvelemaan asiakkaitaan mahdollisimman hyvin.
Hakukoneoptimointi on erinomainen investointi kun tavoittelet tuloksia ja näkyvyyttä pitkällä aikavälillä.
2024 on hakukoneoptimoinnin vuosi!
Digitaalinen liiketoimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja samoin myös markkinointi mukautuu ajan ilmiöihin ja trendeihin. Vuoden 2024 trendit tuovat hakukoneoptimoinnin näkökulmasta huimia mahdollisuuksia ja hakukoneoptimoinnin merkitys tulee kasvamaan entisestään.
Vuosi 2024 on tähän mennessä paras vuosi panostaa hakukoneoptimointiin.
Oletko valmis kasvattamaan yrityksesi tai organisaatiosi digitaalista näkyvyyttä ja viemään liiketoimintaasi seuraavalle tasolle?
Jätä viesti yhteydenottolomakkeen kautta, niin kerron mielelläni lisää kuinka hakukoneoptimointi voi auttaa sinun yritystäsi tavoitteiden saavuttamisessa.
Eljas Kontiainen
SEO Specialist | Yrittäjä
Digitaalisen markkinoinnin ja myynnin moniosaaja.
eljas@toptulos.fi
Ota yhteyttä!
Vuosi 2024 on loistava vuosi kääriä hihat hakukonenäkyvyyden kasvattamiseksi.
Heräsikö kysymyksiä artikkeliin liittyen, tai haluatko kuulla tarkemmin miten hakukoneoptimointi voi auttaa juuri sinun yritystäsi? Jätä viesti, niin vastaan sinulle mahdollisimman pian!