Opit mikä avainsanatutkimus on
Opit tässä artikkelissa mikä avainsanatutkimus on ja miksi avainsanatutkimus on tärkeä.
Opit tekemään avainsanatutkimuksen
Tämän artikkelin vinkkien avulla voit tehdä avainsanatutkimuksen kuin SEO-ammattilainen!
Tiedät mitä huomioida kun tilaat avainsanatutkimuksen
Usein avainsanatutkimus kannattaa tilata alan ammattilaiselta. Tämän artikkelin avulla tiedät mitä huomioida tutkimusta tilatessa!
Mikä on avainsanatutkimus?
Avainsanatutkimus on prosessi, jonka avulla avulla selvitetään sanoja ja lauseita, joilla kohdeyleisö etsii tietoa, palveluita ja tuotteita hakukoneista, kuten Googlesta. Avainsanatutkimus on digitaalisen markkinoinnin aarrekartta, joka auttaa ymmärtämään mistä oma kohdeyleisö on kiinnostunut ja millaista sisältöä potentiaaliset asiakkaat haluavat löytää hakukoneista.
Avainsanatutkimuksen hyödyt
Avainsanatutkimus on tärkeä, sillä se auttaa optimoimaan sisältöä siten, että se vastaa suoraan kohdeyleisön kysymyksiin ja tarpeisiin.
Avainsanatutkimus auttaa luomaan parempaa ja korkeamman näkyvyyden sisältöä nettisivuille,
mutta avainsanatutkimus antaa pohjan myös tehokkaammalle hakukonemainonnalle
ja sosiaalisen median sisällöntuotannolle.
Relevanssi. Google listaa sisällön relevanssin olevan yksi keskeinen ”ranking factor”, eli hakusijoituksiin
vaikuttava tekijä. Avainsanatutkimus auttaa luomaan relevanttia sisältöä, jota Google ja käyttäjät arvostavat.
Volyymi. Avainsanatutkimus antaa tiedon siitä, mitä hakulausekkeita ylipäänsä edes käytetään.
Usein voimme ajatella, että kyllähän termillä X haetaan tietoa, mutta tutkimus osoittaakin, että eihän kyseistä avainsanaa kukaan käytä. Datan avulla voimme kohdistaa sisällöntuotannon sellaisiin aiheisiin, joiden avulla voimme saavuttaa suurempia yleisöjä.
Lisääntynyt myynti ja liidit. Kun sivustosi sijoittuu korkealle keskeisillä avainsanoilla, niin saat
sivustollesi laadukasta liikennettä ja potentiaalisia asiakkaita. Kohdennettu liikenne voi kasvattaa myös sivustosi konversioastetta.
Yleinen sudenkuoppa sisällöntuotannossa ja markkinoinnissa on se, että käytämme itse eri termejä
kuin kohdeyleisömme. Avainsanatutkimus auttaa meitä ymmärtämään paremmin asiakkaita, ja kommunikoimaan tehokkaasti kohderyhmämme kanssa.
Pssst: 0 volyymi ei aina ole huono asia! Lisää aiheesta myöhemmin tässä artikkelissa!
Miten tehdä avainsanatutkimus?
Tässä osiossa opit löytämään oikeat avainsanat sivustollesi!
Samalla opit myös analysoimaan, mitkä ovat juuri sinun sivustollesi tai palvelulle tehokkaimmat avainsanat joita hyödyntää sisällöissä.
1. Tutki nykyisiä sijoituksia
Lähtötilanne on tärkeä selvittää heti tutkimuksen aluksi. Kun tiedät nykyiset sijoitukset, niin sinun on helpompi keskittyä olennaiseen, kun tiedät missä menestyt ja missä puolestasi et. Helpoiten pystyt selvittämään nykyisiä sijoituksia etsimällä itse palveluasi Googlesta. Jos omistat esimerkiksi Pizzerian Kuopiossa, niin voit hakea Googlesta ”Pizzeria Kuopio” ja katsoa kuinka oma sivusto sijoittuu hakutuloksissa.
Loistava työkalu sijoitusten tutkimiseen!
Semrush Domain Overview on loistava apu kun haluat tutkia pintapuolisesti sijoituksia hakukoneissa.
Ilmaisella versiolla voit tehdä jopa 10 hakua päivässä. Semrushin ilmainen versio riittää yhden sivuston
pintapuoliseen hakukoneoptimointiin ja sen vuoksi Semrushia tullaan käyttämään esimerkkinä vielä
useamman kerran tässä artikkelissa.
Syötä Domain jota haluat tutkia. Käytetään esimerkkinä valio.fi -sivustoa.
Muista myös valita oikea maa, tällä kertaa käyttäkäämme Suomea.
Tarkastele sijoituksia. Työkalu antaa sijoituksien lisäksi tietoa hakuvolyymista ja hakuintentioista.
Hakuintentioista tulee lisätietoa aivan hetken kuluttua!
2. Listaa liiketoiminnan keskeisiä aihealueita
Hyppää asiakkaasi saappaisiin ja pohdi mistä asioista kohderyhmäsi on kiinnostunut. Voit aloittaa listaamalla 5-15 aihetta, joista kohderyhmäsi todennäköisesti on kiinnostunut ja etsii tietoa. Otetaan esimerkiksi kuntosaliyritys, joka haluaa kasvattaa näkyvyyttä hakukoneissa. Tässä tilanteessa listattavia aihealueita on esimerkiksi:
Kuntosaliyrityksen keskeisiä aihealueita:
- Voiman kasvattaminen
- Fitness
- Painon pudottaminen
- Uusi harrastus
- Nopeuden kehittäminen
- Terveelliset elämäntavat
- Kehonrakennus
- Ruokavalio
Aiheiden listaaminen etukäteen auttaa meitä myöhemmissä vaiheissa, kun etsimme avainsanoja.
Pohdi samalla mitä haasteita, unelmia ja tavoitteita potentiaalisella asiakkaallasi on, ja listaa
näitä asioita ylös.
Vinkki: Voit pyytää tekoälyä, esimerkiksi Google Geminiä tai ChatGPT:tä listaamaan aiheita. Hieman myöhemmin esittelen kuinka tekoälyä voidaan käyttää avainsanatutkimuksessa.
3. Tunne hakuintentiot
Hakuintentio viittaa siihen mitä haun tekijä haluaa saavuttaa tehdessään tietyn haun. Lähestytään aihetta ottamalla esimerkiksi sana ”auto”.
Navigational: Käyttäjä haluaa päästä tietylle verkkosivustolle (esim: Mercedes Benz tai K-auto).
Informational: Käyttäjä haluaa tietoa jostakin aihealueesta (esim: Sähköauton kantama).
Commercial: Käyttäjä etsii tietoa ostopäätöksen tueksi (esim: Edullinen auto).
Transactional: Käyttäjä haluaa tehdä tietyn toiminnon, esimerkiksi ostoksen
(esim: vuokraa auto Oulu).
Yllä olevassa kuvassa on Semrush Keyword Magic toolin antamia tuloksia avainsanalle ”auto”.
Työkaluihin paneudutaan vielä tarkemmin tässä artikkelissa, mutta kuvasta näemme hyvin miten hakuintentiot vaihtelevat avainsanojen välillä.
Hakuintention tunteminen auttaa luomaan arvokasta sisältöä ja palvelemaan paremmin sivuston vierailijoita ostopolun eri vaiheissa. Avainsanan ”avainsanatutkimus” hakuintentio on ”informational”.
Toivottavasti tämä artikkeli on siis ollut sinulle hyödyllinen ja informatiivinen!
4. Etsi keskeisiä avainsanoja työkalujen avulla
Nyt päästään laittamaan kädet saveen toden teolla!
Tässä osiossa esittelen sinulle parhaita työkaluja ja menetelmiä avainsanatutkimuksentekemiseen. Tälle listalle on päätynyt vain sellaisia työkaluja, joita itse käytän.
Tässä artikkelissa esitellään avainsanatutkimuksen tekemistä SEMrushin, Google haun, Google Keyword Plannerin
ja Answer The Publicin avulla. Kaikki edellä mainitut ovat ilmaisia, tai niistä on saatavilla rajoitettu ilmainen versio.
Google-haku
Google-haku auttaa kahdessa asiassa erinomaisesti: Kilpailijoiden tutkimisessa ja avainsanaideoiden
keräämisessä.
Tutki kärkiporukkaa. Mitkä sivustot sijoittuvat hyvin ja tarkastele millaista sisältöä siellä on?
Älä plagioi koskaan sisältöä toiselta sivustolta, mutta inspiraation hakeminen on aina sallittua.
Pyri löytämään sisällöissä oma äänensävysi ja tekemään sivustostasi sellaisen, joka erottautuu kilpailijoistasi.
Google Autocomplete antaa hyviä vinkkejä avainsanoille! Kun kirjoitat ensisijaisen avainsanasi,
esimerkiksi ”tennis”, niin hakutoiminto antaa muita ehdotuksia, kuten ”tenniskyynärpää” tai ”tenniskeskus”.
Google Keyword Planner
Google Keyword Planner (avainsanojen tutkija) on suunniteltu ensisijaisesti hakukonemainonnan
työkaluksi, mutta työkalu tarjoaa dataa, josta on paljon hyötyä myös hakukoneoptimoinnissa ja
sisällöntuotannossa.
Google Keyword Planner on ilmainen työkalu, mutta käyttö edellyttää ilmaisia Google Ads -tunnuksia,
jotka voit luoda helposti Googlen ohjeiden avulla.
Kun olet kirjautuneena Google ADS:iin, niin löydät avainsanojen suunnittelijan
”työkalut” osiosta.
Työkalut -osiosta löydät valinnan ”Löydä uusia avainsanoja”.
Tämän jälkeen pääsemme käsiksi varsinaiseen työkaluun.
Esimerkkihaussa olemme käyttäneet avainsananaa ”pizza” ja liittäneet mukaan sivuston kotipizza.fi
Tämän jälkeen työkalu antaa meille avainsanoja, sekä tietoa volyymeista, kilpailusta ja hintatietoja
maksettua mainontaa varten.
Semrush Keyword Magic Tool
Tällä työkalulla on erityinen paikka omassa sydämessäni, sillä kyseinen työkalu tarjoaa
kattavasti dataa avainsanoista ja mahdollistaa tutkimuksen tekemisen tehokkaasti.
Keyword Magic Tool on erittäin helppo käyttää. Voit syöttää hakukentään haluamasi avainsanan,
ja oikean kielen. Nyt turvaudumme jälleen tuttuun ja turvalliseen suomen kieleen.
Tämän jälkeen Search -nappi aloittaa haun ja tutkimuksen tekeminen etenee kuin höyryjuna.
Nyt olemme tutussa näkymässä, josta pääsemme näkemään volyymit, kilpailutilanteen (kd%),
ja CPC:n (cost per click).
Lajittele avainsanoja. Avainsanat on hyvä laittaa talteen myöhempää käyttöä varten.
Keyword Magic Tool mahdollistaa listojen tekemisen valitsemalla halutun avainsanan,
ja painamalla ”add to list”. Tällöin voit helposti tehdä omia listoja eri palveluille, ja aihealueille.
Answer The Public
Äänihaku ja tekoäly ovat trendejä, jotka ohjaavat hakukäyttäytymistä yhä keskustelumaisempaan
suuntaan, ja tämä trendi huomioiden Answer The Public on loistava työkalu!
Tällä työkalulla voit helposti selvittää, mitä kysymyksiä ihmiset googlettavat.
Työkalun käyttö on helppoa ja suoraviivaista.
Syötä avainsana, tai aihealue jota haluat tutkia ja valitse oikea maa, sekä kieli.
Tämän jälkeen työkalu antaa tuloksia. Esimerkiksi aihealueesta auto ihmisiä askarruttaa,
”kuinka auto käynnistetään” ja ”miksi auto ei käynnisty”.
5. Avainsanatutkimus tekoälyn avulla
Tekoäly on mainio apulainen avainsanatutkimuksen tekemisessä. Tässä osiossa opit,
kuinka voit hyödyntää ChatGPT- ja Google Gemini tekoälyä avainsanatutkimuksessa.
Käytä tehokkaita käskyjä (prompt).
Esittelen nyt 3 kikkaa kuinka voit saada tekoälyn avulla:
a) Listan relevanteista avainsanoista
b) Sisältöideoita SEO-artikkeleille ja sosiaaliseen mediaan
Esitä tekoälylle pyyntö ”Listaa 30 relevanttia ja uniikkia aihetta aihealueesta *haluamasi aihealue*.
Listaa aiheet 5 sarakkeen taulukkoon aihealueittain.”
Nyt meillä on upea taulukko täynnä avainsanoja!
30 on hyvä määrä avainsanoja, joten pyydetään tekoälyä löytämään kultakimpaleet.
Esitä tekoälylle pyyntö ”Listaa mielestäsi 3 tärkeintä aihetta, ja luo aiheiden pohjalta lista avainsanoista.”
Tämän jälkeen tekoäly listaa mielestään tärkeimmät aiheet, joiden pohjalta voit jatkojalostaa
avainsanaideoita.
Hyvät sisältöideat ovat aina tervetulleita. Pyydä tekoälyä luomaan sisältöideoita SEO-artikkeleille
aiheesta X. Tämän jälkeen saat hyviä ideoita SEO-artikkeleille tai somepostauksille.
Tekoälyä voi hyödyntää avainsanatutkimuksessa laajemmin, ja kokeilemalla eri pyyntöjä voit löytää
itsellesi sopivan tavan hyödyntää tekoälyä avainsanatutkimuksessa.
Tarkista hakuvolyymit, kilpailutilanne ja hakuintentiot avainsanatyökalun, esimerkiksi SEMrushin avulla.
6. Listaa ja valitse oikeat avainsanat
Kun olet löytänyt sopivia avainsanoja, niin voit kerätä avainsanat esimerkiksi Excel tai Sheets tiedostoon.
Sisällytä taulukkoon ainakin seuraavat tiedot:
- Kuukausittaiset hakumäärät
- Kilpailutilanne
- Hakuintentio
Lisäksi voit sisällyttää taulukkoon myös:
- 1-3 sivustoa, jotka pitävät kärkipaikkoja avainsanoilla
- CPC-tiedot maksettua mainontaa varten
Avainsanojen listaaminen ja taulukointi auttaa löytämään voittavat avainsanat sivustollesi.
Pyri valitsemaan sivustollesi sellaisia avainsanoja, joilla on realistista menestyä.
Esimerkiksi avainsana ”talvikengät” on haastava, sillä kärkipaikkoja pitää kansainväliset jättisivustot.
Pienemmän toimijan kannattaa kilpailla tarkemmilla avainsanoilla, kuten ”kotimaiset talvikengät”.
Älä väheksy pieniä hakumääriä! Pitkillä avainsanoilla on poikkeuksetta pienempi hakuvolyymi, mutta mikäli joku löytää sivustosi tarkalla ja kuvailevalla avainsanalla, niin hän on todennäköisesti erittäin kiinnostunut tuotteestasi. 0 on aina 0, joten sellaisiin avainsanoihin ei kannata keksittyä, joita ei käytetä.
Hei, nyt homma on hyvällä mallilla!
Näillä tiedoilla olet valmis tekemään avainsanatutkimuksen kuin PRO!
Avainsanatutkimuksen oppii parhaiten tekemällä, ja tutkimus on jatkuva prosessi.
Avainsanatutkimus ei tule koskaan täysin valmiiksi ja tutkimusta kannattaa täydentää ja päivittää.
Vinkki: Eikö sinulla ole aikaa jatkuvasti päivittää avainsanatutkimusta? Avainsanatutkimuksen jatkuva päivittäminen ja täydentäminen sisältyy jatkuvan hakukoneoptimoinnin paketteihin!
Milloin kannattaa palkata ammattilainen?
Avainsanatutkimus kannattaa tilata ammattilaiselta, jos:
- Et pysty tekemään avainsanatutkimusta itse, tai siihen ei ole aikaa
- Haluat parhaan mahdollisen lopputuloksen
- Haluat ammattilaisen tekemään avainsanojen optimoinnin ja sisältöstrategian
- Haluat kasvattaa luonnollista näkyvyyttä ja korkean tuottoasteen (ROI)
- Toimit kilpaillulla alalla
- Tarvitset ammattilaisen apua trendien analysoimisessa ja tunnistamisessa
Avainsnatutkimus on hyvä investointi, jolla voi olla korkea tuottoaste.
Hakukoneoptimoinnin lisäksi avainsanatutkimus auttaa sosiaalisen median sisällöntuotannossa,
sekä asiakasymmärryksen syventämisessä.
Paljonko maksaa ammattilaisen tekemä
avainsanatutkimus?
Ammattilaisen tekemän avainsanatutkimuksen hinta riippuu tutkimuksen laajuudesta ja avainsanatutkimuksen tekijästä. Alla mainitut hinnat ovat arvonlisäverottomia hintoja.
Pieni avainsanatutkimus maksaa tyypillisesti alkaen n.500€.
Tällainen avainsanatutkimus sisältää usein avainsanat priorisoidusti muutamista aihealueista.
Laaja avainsanatutkimus maksaa tyypillisesti n.800-2000€.
Tällä hintaluokalla saadaan avainsanatutkimus usealle palvelulle ja tähän hintaan voi sisältyä
myös kilpailija-analyysi, avainsanakartoitus, tai avainsanasuunnitelma.
Mittava avainsanatutkimus maksaa yli 2000€.
Mittava avainsanatutkimus voidaan tehdä esimerkiksi verkkokaupalle, tai oppilaitokselle
jolla on paljon eri palveluita, joiden hakukonenäkyvyyttä halutaan kasvattaa.
Mitä huomioida avainsanatutkimusta tilatessa?
Selvitä etukäteen mitä palvelu sisältää. Usein edullisimmat avainsanatutkimukset ovat hyvin
pintapuolisia, eikä tutkimus tarjoa syvällisempää tietoa esimerkiksi sisältöstrategian tueksi.
On tärkeää, että avainsanatutkimuksen tekijä ymmärtää liiketoimintaasi, koska lopulta
tavoitteena on tavoittaa kohderyhmäsi tehokkaammin ja edistää organisaatiosi tavoitteita.
Toptulos löytää voittavat avainsanat!
Haluatko tavoittaa potentiaaliset asiakkaasi tehokkaasti? Toptulos on hakukoneoptimoinnin ammattilainen, joka löytää voittavat avainsanat ja laatii menestyksekkään strategian yrityksellesi.
Tutustu Toptulos palveluihin ja ota ensimmäinen askel kohti hakutulosten kärkisijoja!
Mietitkö miten sinun kannattaisi edetä?
Varaa maksuton strategiapalaveri, niin saat konkreettisia ehdotuksia sivustosi näkyvyyden kasvattamiseksi!